En aftale er en aftale. For CP Elektric i Lynge gælder det om at levere kvalitet og overholde aftalerne med kunden. Det giver travlhed – men cheferne vil ikke have, at butikken vokser sig alt for stor.
Hvad er hemmeligheden bag succes? Hvad er det vigtigste i hverdagen for en typisk el-installatør? Hvorfor er det fedt at være selvstændig? Vi har besøgt CP Elektric i Lynge, en trofast AO-kunde, for at høre mere om, hvad der skal til for at have det sjovt i en travl hverdag.
CP Elektric i Lynge blev startet i 2006 af Claus og Per, der havde lært hinanden at kende i den virksomhed, hvor de begge var ansat.
“Vi gik rigtig godt i spænd sammen, og så en dag besluttede vi, at nu skulle det være. Drømmen om at blive selvstændig skulle jo prøves af. Vi havde begge lyst til at prøve at være herrer i eget hus, altså få mulighed for selv at planlægge vores tid, men også mulighed for at tjene nogle flere penge,” forklarer Claus Andersen. Det er fredag middag, og det er blevet tid til det obligatoriske kontorarbejde.
“Det er egentlig gået meget godt. Efter kort tid kunne vi ansætte to lærlinge. I dag er vi to svende og en lærling. Men vi skal ikke have en større butik, end at vi stadig begge to kan have tid til at komme ud til kunderne og rode med en skruetrækker. Vi interesserer os ikke så fandens meget for det her med at sidde på et kontor. Det er jo faren, når man bliver selvstændig, så er der mange, der hurtigt havner på kontoret.Vi prioriterer at have tid til at komme ud til kunderne,” siger Claus Andersen.
Sådan bliver det sjovt
”Det sjoveste ved at være selvstændig er, at man ikke skal arbejde sig selv helt ned under gulvet,” forklarer Claus Andersen.
“Vi har lige fra begyndelsen holdt fast i, at vi også skal have tid til familie og børn. Vi vil give en god service, men vi vil samtidig arbejde et rimeligt antal timer om ugen. Vi kunne jo godt være en mand mindre, og så tjene nogle flere penge, men det er ikke pengene, der er i fokus. Vi bruger også en del tid på at hygge os sammen. Hver fredag spiser vi morgenmad sammen, og vi spiser også frokost sammen. Ligesom vi også gør meget for at få arrangeret nogle aktiviteter, hvor vi fx tager ud for at køre gokart eller skyder lerduer. Selv om jeg også må indrømme, at det på det seneste har været svært at få tid til det,” siger Claus Andersen.
Atypisk el-installatør
CP Elektric har været heldige og har haft godt med travlhed i butikken – også under finanskrisen. Primært fordi virksomheden har mange serviceopgaver, og stort set ikke laver nybyggeri. Kunderne er hovedsageligt offentlige virksomheder som fx vandværker, rensningsanlæg og kommunale bygninger.
“Vi er nok meget atypiske, for vi laver simpelthen så meget forskelligt. Og vi skal altid bruge skaffevarer, fordi kunderne har så mange underlige installationer,” griner Claus Andersen.
På det seneste er der dog kommet lidt flere private kunder i butikken – hvilket ifølge Claus Andersen sandsynligvis skyldes, at CP Elektric har sponsoret den lokale idrætsklub, LUI.
Travlhed hos CP Elektric
Men hvad gør virksomheden anderledes? Hvorfor har CP Elektric travlt?
“Vi holder vores aftaler. Det lyder banalt. Men vi hører altså fra mange kunder, at de har oplevet, at vores kolleger i branchen ikke kommer som aftalt. Det har vi fået mange kunder på. Når vi siger, vi kommer tirsdag klokken 8, så kommer vi også tirsdag klokken 8. Samtidig kører vi rigtig meget service, og hvis der er en kunde, fx fra en skole, der ringer med et akut problem, jamen så kommer vi inden for en halv time. Det handler også om, at hvis du er vant til at gå på et nybyggeri, og pludselig bliver sendt ud til en serviceopgave, hvor du skal lave fejlfinding, så er du jo helt blank. Det har folk fundet ud af. Så hold dine aftaler, og så sørg for at have gode priser,” siger Claus Andersen.
Men selv om man sørger for at overholde sine aftaler og har travlt, er det ikke ensbetydende med, at millionerne vælter ind på kontoen.
“Den største udfordring i hverdagen er altså at tjene penge. De sidste tre år har det virkelig været svært. Folk tror, at fordi du har pissetravlt, så tjener du kassen, men sådan er det altså ikke. Kunderne spørger jo 117 forskellige leverandører om prisen, og der er jo altid nogen, der vil underbyde. Men det er heldigvis ved at skifte lidt,” siger Claus Andersen.
Hvad betyder en god grossist for jeres hverdag?
“Jamen, det betyder rigtig meget. Vi har nogle gode priser, og så sidder der altid nogle folk, der kan hjælpe, når vi ringer. Vores kundekonsulent David, han er altså også supersej. Han er sgu’ frisk. Hvis vi ringer med et akut problem, så kommer han flyvende. Jeg synes også, at han kæmper for os, og at han sørger for at få de ting hjem, fx et specielt relæ, som vi har brug for. Han er god til at følge op – vi kan mærke, at han ikke glemmer os, sådan som vi måske har oplevet det andre steder, hvor det bare gjaldt om at få os ind i butikken, og så glemte konsulenten alt om os. En anden ting, som vi er meget glade for, er det store net af håndværkerbutikker. Det har tit hjulpet os, hvis vi lige manglede en dims på en serviceopgave. Så kan vi hente stumperne i butikken, og få afsluttet opgaven med det samme,” slutter Claus Andersen.